HUBNEME S TUKY II. – OMEGA MASTNÉ KYSELINY

HUBNEME S TUKY II. – OMEGA MASTNÉ KYSELINY

Co jsou omega mastné kyseliny?

Jsou to tuky! Naše strava obsahuje Omega-6 a Omega-3 mastné kyseliny. Jedná se o mastné kyseliny, které si naše tělo nedokáže vytvářet samo a proto je musíme získávat ze stravy. Jsou to tedy “esenciální mastné kyseliny”… v případě nedostatečného příjmu to vede k různým onemocněním.

Proč se nesoustředit pouze na Omega-3, ale spíše na poměr Omega-6 a Omega-3 mastných kyselin?

V dnešní době většina konzumujeme přílišné množství Omega-6 a zároveň konzumace Omega-3 z živočišných potravin je nejmenší v celé historii. Špatný poměr těchto Omega-6 / Omega-3 mastných kyselin přispívá k různým onemocněním.

Omega-6 a Omega-3 mastné kyseliny nemají stejné účinky.

  • Omega-6 jsou prozánětlivé – samozřejmě, zánět je nezbytný pro naše přežití. Pomáhá chránit naše tělo před infekcemi a poraněními, ale může také způsobit vážná poškození a přispívat k onemocněním. Chronický zánět je jednou z hlavních hnacích sil nejzávažnějších onemocnění, včetně srdečních a cévních chorob, metabolického syndromu, diabetu, alergie, artritidy, Alzheimerovy choroby, mnoha typů rakoviny, atd. Vysoký příjem Omega-6 je také spojen s násilím a depresemi.
  • Omega-3 jsou protizánětlivé – nejdůležitější typ EPA a DHA, mají klíčový význam pro správnou činnost mozku, stejně pozitivně působí na zdravotní stav našeho těla pro správný růst a vývoj. Napomáhají snižovat riziko kardiovaskulárních chorob, hypertenze, vysoké hladiny cholesterolu, cukrovky. Vědci prokázali, že omega-3 mastné kyseliny mají protizánětlivé účinky a mohou snižovat riziko vzniku chronických chorob, jako jsou osteoporoza a artritida, zhoubné nádory, dokáží bojovat s depresí a úzkostí. Mohou zlepšit zdraví očí, podporovat zdraví mozku v průběhu těhotenství a raného života dítěte, zlepšit zdravotní stav kostí a kloubů, zmírnit menstruačních bolestí, zlepšit délku a kvalitu spánku. Dále mohou pomoci udržet kožní buňky zdravé, zabraňují předčasnému stárnutí a také pomáhají chránit pokožku před poškozením sluncem.

Problémem dnešní populace je, že konzumuje příliš mnoho Omega-6 oproti Omega-3 mastných kyselin. Při dostatečném množství omega-3 mastných kyselin se hladina zánětlivých markerů v krvi snižuje. Je tedy nutné konzumovat vyváženou stravu.

Jaký je ideální poměr Omega-6/Omega-3 a jaký současný stav v naší populaci?

Sečteno! 

  • Lidé, kteří jedí průmyslovou stravu mají podle zdrojů poměr Omega-6 oproti Omega-3 mastným kyselinám 16:1, což je alarmující vzhledem ke zdravotním problémům, kterým se dobrovolně vystavují.
  • Lidé, kteří jedí neprůmyslovou stravu se dostávají na průměr 4:1 až 1:4 (Inuité jako neprůmyslová populace jsou díky tomuto poměru ve výborném zdravotním stavu).

Podtrženo! Každá země, která konzumuje průmyslovou stravu, onemocní!!!

Zdroje Omega-3 mastných kyselin (potraviny živočišného původu, ideálně zvířata krmená trávou)

  • tučné ryby (losos, tuňák, halibut, sardinky, makrely apod.) nejlepší a nejzdravější zdroje
  • ořechy (nejvíce jich mají vlašské)
  • semena (lněná jsou Omega-3 přímo nabita, dýňová)

Zdroje Omega-6 mastných kyselin

  • zpracovaná semena – nepřirozené tuky – rostliné oleje s obsahem Omega-6
  • vyhněte se rostliným olejům s vysokým obsahem Omega-6 (sojový olej, kukuřičný olej, slunečnicový olej, bavlníkový olej)
  • najdeme je ve všech druzích zpracovaných potravin
  • relativně nízké Omega-6 mají máslo, sádlo, palmový olej, olivový olej, lněný olej a kokosový olej.

Nejdůležitější a základní krok k odstranění zpracovaných rostlinných olejů ze svého jídelníčku, stejně jako zpracované potraviny, které je obsahují je číst etikety.

Naštěstí je jednoduché příjem těchto mastných kyselin optimalizovat.

  • vyhněte se rostliným olejům s vysokým obsahem Omega-6 a zpracovaným potravinám, které je obsahují
  • konzumujte tučné ryby bohaté na Omega-3 (mořské alespoň 1 – 2 x týdně)
  • pokud nechcete jíst tučné ryby (nebo jsou pro vás drahé) doplňte Omega-3 v podobě doplňků stravy (rybí olej, olej z tresčích jater, který navíc obsahuje vitamín D a vitamín A). Je to levný a vysoce efektivní způsob, jak zlepšit své zdraví.

O své zdraví se musíme naučit starat a je nutné si uvědomit, že je to dlouhodobý proces. 🙂