HUBNEME S TUKY – SÝRY

HUBNEME S TUKY – SÝRY

Jak to tedy je s těmi tuky ve stravě?

V dnešní době velmi diskutované téma. Jaké mají mít ve stravě zastoupení tuky? Jaké tuky ano a jaké už ne? Jsou pro tělo nepostradatelné nebo se jich bát? Vždyť se říká, že tuky mají 2x tolik energie jako cukry a bílkoviny. Ano, je to tak a i přesto se na přínosu správných tuků pro hubnutí nic nemění.

Některé názory odborníků, že je rizikovější vysokosacharidová nízkotučná dieta než rizika, která plynou z diety s vysokým procentem nasycených mastných kyselin…sdílím i já. Převaha těchto tuků ovšem není ničím lepším a stále platí, že sebou nesou zdravotní rizika a proto bychom je měli řešit. Nasycené mastné kyseliny jsou rizikovou složkou potravy související s řadou onemocnění cév a srdce. Proto se musíme snažit změnit poměr rizikových tuků (nasycených mastných kyselin) ve prospěch zdravých tuků (nenasycených mastných kyselin).

V naší stravě můžeme tuky najít v mnoha podobách. Jsou naprostou součástí i redukčního jídelníčku a my si jednotlivé kategorie postupně představíme. Dnes se pustíme do sýrů.

Není nutné sýry z jídelníčku vyloučit, naopak jsou výborným zdrojem bílkovin, vápníků, minerálů a vitamínu D. Jsou ovšem často bohatým zdrojem tuku, což při hubnutí může být problém.

Jaké sýry jsou vhodné i v redukčním jídelníčku? Co se množství týka, tak musíme počítat s energetickou bohatostí tuků v nich obsažených. Zde platí přímá úměra, čím tučnější sýr, tím menší porce. Proto pečlivě vybírejte.

Kategorie:

  • tvrdé a polotvrdé sýry (při redukci maximálně 30% tuku v sušině…v případě výššího obsahu tuků je potřeba se omezit na množství konzumovaného sýru)
  • plíšnové sýry (Niva je velmi tučná), hermelín (více druhů podle obsahu tuku)
  • čerstvé sýry (cottage, žervé, tvaroh, mozzarella, balkánský sýr, jadel)
  • zrající sýry (Olomoucké syrečky – nízký obsah tuků)

POZOR! Při nákupu sýrů čtěte složení na etiketě, jedině výrobek z kravského, ovčího nebo kozího mléka je sýr. Všechno ostatní  jsou „alternativní sýry“, protože část mléčného tuku a živočišných bílkovin je nahrazena rostliným tukem a bílkovinou, typickým znakem těchto výrobků je nízká cena.