PITNÝ REŽIM PŘI SPORTU

PITNÝ REŽIM PŘI SPORTU

Co a kolik pít při sportovním výkonu?

Při zvýšené tělesné námaze dochází vlivem pocení ke značným ztrátám tekutin a proto roste potřeba jejich doplnění. V tomto případě se nejedná pouze o ztrátu vody, ale i mineralních látek, které jsou důležité pro regulaci vnitřního vodního hospodářství, a spotřebování energie ze svalů. Proto při douhodobějším sportování přijímáme nápoje i s minerály a sacharidy. Obsah těchto látek v nápoji (osmolalita) má vliv na rychlost vstřebatelnosti do krve (čím více obsahuje rozpuštěných částic, tím se pomaleji vstřebává do krve). Jaký nápoj tedy zvolit, aby jsme pro danou aktivitu měli správný pitný režim?

Co jsou vlastně iontové nápoje?

– nápoje v podobě iontových nápojů dodávají našemu tělu vodu a potřebné ionty sodík, draslík, hořčík, cukr a vitamíny, které z těla odešly společně s potem při fyzickém výkonu.

Rozdělení iontových nápojů podle jejich obsahu rozpouštěných osmoticky aktivních látek:

Isotonické (mají stejnou koncentraci iontů jako krev) – užíváme při krátkodobějším výkonu (nejčastěji do 1 hod.) a menší ztátě vody, vhodné jsou i ve fázi regenerace.

Hypotonické (mají nižší koncentraci iontů než krev) – užíváme především při velkých ztrátách vody, kdy je prioritou rychle doplnění vody, tyto nápoje se rychle vstřebávají a nezatěžují organismus velkým množstvím iontů.

Hypertonické (mají vyšší koncentraci iontů než krev) – tyto nápoje jsou vhodné ve fázi regenerace po vyčerpávající fyzické aktivitě, pozor – nikdy při sportovním výkonu!

Pokud to shrneme, tak lze dospět k názoru, že hypotonické nápoje jsou pro většinu sportovců naprosto dostačující. Rekreační sportovci si vystači s vodou, ale pokud několikrát týdně máte intenzivní trénink volte některý z hypotonických nápojů. Dávkujte podle návodu na obalu a nepřehánějte to, nadměrný příjem může škodit.

TIP! Jednoduchým ukazatelem dostatku příjmu vody při výkonu je se zvážit před a po výkonu, rozdíl nám ukáže, zda náš pitný režim byl dostačující či né a musíme ho zlepšit a dostat se na 0.