VODA A PITNÝ REŽIM

VODA A PITNÝ REŽIM

Voda, jaký má význam a je vůbec důležitý pitný režim?

ANO! voda je životně důležitá esenciální látka, z které se skládá naše tělo a proto musíme mít správný a dostačující pitný režim. Podíl vody na naší hmotnosti je 50 – 60% a téměř polovina je uložena ve svalech, další v krvi, ostatních tělních tekutinách a střevním obsahu. Voda v těle plní celou řadu rozmanitých funkcí, působí jako rozpouštědlo pro živiny, je transportním prostředkem a regulátorem tělesné teploty.

Co ovlivňuje potřebu vody?

  • věk (starší osoby mají problém s příjmem vody – jelikož nepocitují potřebu pít)
  • teplota a vlhkost vzduchu (se zvyšující teplotou dochází k pocení a roste potřeba vody)
  • tělesná námaha (potřeba vody roste s tělesnou námahou – sport, aktivní práce)
  • strava (alkohol a konzumace kofeinových nápojů, které odvádí vodu z těla se do denního příjmu nezapočítávají a tudíž roste potřeba vody)

S vodou z těla odchází i řada důležitých minerálních solí, které mají vliv na hospodařství vody v těle. Nedostatek vody a některých minerálů může být nebezpečný a ohrozit naše zdraví. Jak poznáme, že máme nedostatek vody? První špatný ukaztel je žízeň, ta se hlásí až když je pozdě! Množství a zbarvení moči, má-li tmavou barvu je to známka nedostatku vody. Dále nedostatek vody způsobuje snížení krevního tlaku, malátnost, bolesti hlavy, únavu, slabost, snížení výkonu, svalové křeče a třes. Každý z nás se s tím někdy setkal, je lepší se těmto stavům vyvarovat a dodržovat doporučení pro správný pitný režim.

Co tedy udělat, aby jsme měli dostatečný pitný režim? Jako vše ostatní pitný režim trénovat!!! Osvědčenou metodou je použití láhve v zorném poli. Mějte láhev při sobě na očích a stále po trochách dopíjejte, obsah láhve je vždy určitý poměr denního doporučeného příjmu, tak máte stále přehled kolik jste již vypili a kolik vám ještě zbývá. Příjem tekutin by měl být plynule rozložený v průběhu celého dne (večer už nic nedoženete)!

Nejlépe se vstřebává čistá voda, proto doporučuji konzumaci lehce mineralizované vody v množství 2,5 – 3 litry denně (doporučuji střídat druhy pro zamezení vysokého příjmu některých minerálů) a pokud vás voda nudí, nakapejte si do ní citrón nebo přidejte mátu apod. Omezte konzumaci džusů, slazených a colových nápojů a  nápojů s obsahem kofeinu a alkohol.