VÝŽIVOVÁ DOPORUČENÍ

VÝŽIVOVÁ DOPORUČENÍ

Jak se správně chovat ve zdravém stravování?

Pro dosažení cílů, které si člověk předsevze, musí vyvinutou určitou vůli a mít odpovídající motivaci. Jinými slovy – abyste zhubli, musíte dodržet určitá pravidla, a to nejenom v oblasti cvičení, ale i v případě stravování a suplementace. Správné stravování v tomto boji s váhou hraje významnou, dovolil bych si říci, že tu nejdůležitější roli. Proto by s cvičebním plánem měl být sestaven i plán výživový.

Proto je důležité držet se určitých doporučení:

  • nehladovět (v prvních 14 dnech přechodu na zdravé stravování může docházet k pocitu hladu)
  • být připravený (připravte si jídlo dopředu, mějte s sebou láhev s vodou, apod.)
  • vařit ze základních potravin
  • vyhýbat se průmyslově upravovaným potravinám
  • rozdělit stravu do 4 – 5  menších dávek
  • zajistit správný pitný režim (min. 2 – 3 l/den)
  • snížit příjem živočišných tuků a zvýšit podíl kvalitních rostlinných olejů
  • nahradit jednoduché cukry složitými (obiloviny, těstoviny, rýži nebo brambory apod.)
  • zvýšit spotřebu zeleniny (spíše od odpoledních hodin k večeru a nebát se konzumovat restovanou zeleninu – má lepší sytící efekt a pouští chutě)
  • zvýšit spotřebu ovoce (ne večer, spíše od ranních a dopoledních hodin do odpoledne)
  • zvýšit spotřebu luštěnin
  • výrazně snížit spotřebu uzenářských výrobků
  • výrazně zvýšit spotřebu ryb a rybích výrobků (preferovat čerstvé ryby)
  • zvýšit příjem vlákniny na 30 g/den
  • preferovat vaření, dušení a rychlou úpravu na kvalitní pánvi
  • zachovat dostatečný podíl syrové stravy (zejména zeleniny a ovoce)
  • jíst mléčné výrobky s nižším obsahem tuku a především soli
  • jídlo začínat ovocem nebo zeleninou
  • opatrně s kořením, cukrem a solí (nepřehánět)
  • alkoholické nápoje je nutno konzumovat umírněně (a to všeho druhu)
  • zvýšit příjem dalších ochranných látek jak minerálních, tak vitaminové povahy a dalších přírodních nutrientů, které by zajistily odpovídající antioxidační aktivitu a další ochranné procesy v organizmu
  • jíst v klidu
  • pořádně jídlo rozmělňovat/kousat (strava dobře rozmělněná a promíchaná se slinami se lépe a efektivněji tráví)
  • uchovávat potraviny v ledničce ( teplem se kvalita potraviny zhoršuje a datum spotřeby se zkracuje)

Cílem všech těchto doporučení je natrvalo změnit přístup k životosprávě a co nejvíce potlačit ukládání tělesného tuku a zvýšit poměr svalové hmoty.

Nezapomínejte na pravidelný pohyb! 🙂